Selected: Clarinet

Metal tenon.
Metal Tenons

Metal han og huntap medlem over og underdelen
Fjerner jiggler mellem de øvre og nedre dele Forbedrer respons og projection
Forbedret sonoritet Tilbyder mere jævn modstand på tværs af alle registre
Problemet:

Når du sammler en klarinet har de fleste klarinetter kun en simpel træknap, hvor overdelen skal skubbes ind i underdelen. Fortapninger er ofte let konisk og derfor noget bredere øverst. En tyk fortapningskork antages at holde de to dele sammen. Det er den enkleste og mest økonomiske metode, men den har adskillige ulemper.



1. Vand kan trænge ind i enden af hantappen og få træet til at kvælde. Det er ikke ualmindeligt, at nye træinstrumenter er vanskelige at indsamle efter et stykke tid. Fortapmimger passer ikke længere helt ind i den nedre del, da den er hævet og beskyttelsesringen på den nedre del forhindrer yderligere ekspansion. Vand samles i gabet.

2. For at løse dette problem skal træet på tappen fjernes med en skraber, fil eller sandpapir, hvilket gør fortapningen tyndere. Når træet trækkes sammen igen, vingler de. En ny tykkere kork kunne hjælpe midlertidigt, men viglen kommer tilbage efter nogen tid. Kork forhindrer også instrumentet i at vibrere frit.

3. Man er nød til at Skub altid den koniske stiftforbindelse helt sammen for at sikre en passende pasform uden at slingre. Dette er ufordelagtigt, hvis du vil tage det lidt af for at foretage intonationskorrektioner, når instrumentet varmer op. I tilfælde af en cylindrisk tappe kan du opdele den nødvendige forlængelse. Lidt mellem pære og øverste stykke og lidt mellem øverste og nederste stykke. På denne måde kan intonationen af instrumentet balanceres bedre over hele længden.

Løsningen:
LP-metalspidsystemet

En bedre løsning er en monteret metalfortapning, der ikke tillader vingling og sikkert forbinder begge kropsdele. Det giver dig mulighed for at trække det ud. Det ændres ikke afhængigt af dit spil, eller når fugtigheden ændrer sig. Vores kegler er så præcise, at instrumentet føles som om det var lavet af et stykke. Dette øger også responsen.

Det giver bedre tætning og en glat lyd med jævn modstand i hele skalaen. Dette bemærkes især i Clarion Register. Lyden bliver mere fokuseret, og reaktionen er øjeblikkelig, især i Altissimo.

Sådan fungerer det: Når du blæser ind i dit instrument for at oprette en note, vibrerer luftkolonnen, der er oprettet i instrumentet. Du vil føle disse vibrationer ved hånden. Med din luft og resonansinstrumentet har du to vibrationssystemer, der påvirker hinanden. Det skaber yderligere overtoner og beriger lyden.

Ved at forbinde de to dele af kroppen meget fast øger du den masse, der skal vibreres. Den allerførste note kommer med en let forsinkelse, men instrumentet vibrerer længere. Dette er en afgørende fordel for toner, der følger hinanden direkte. Mindre energi er nødvendig for at spille den næste note. Dette fænomen er velkendt. Det er lettere at slibe nogle vanskelige høje toner i legato end at skåle.

På særlig anmodning kan vi også anvende denne teknik på alle andre kegler, hvilket forbedrer reaktionen yderligere.


Hjælp os med at blive bedre
Var denne artikel informativ?


Kommentarer, tilføjelser og spørgsmål er altid velkomne på: info@clarinet.dk
(C) 2014 - by Lohff & Pfeiffer - Brøndbyvej 211 - 2625 Vallensbæk + 45 3535 8643 - SE DK 1895 7485 info@clarinet.dk