Traditionel kork Traditionelle fortapninger er lidt tilspidset i begyndelsen. Korken ligger i en uddybning og er relativt tyk. På den ene side er kork et meget godt fugtbestandigt materiale, der kan komprimeres og derfor kan give det nødvendige greb. Keglen bruges til at lette indsamling. For skoleinstrumenter er traditionel fortapning af kork bestemt en passende løsning. For instrumenter af høj kvalitet skal der dog overvejes bedre alternativer, da de kan udgøre følgende problemer. Bedre løsninger
Ulemper Denne type fortapning kan forårsage følgende problemer:
1. sammlinger krog fast Da fortapning altid udsættes for høj luftfugtighed, kan det hurtigt ske, at diameteren ved slutningen af fortapning udvides. Dette er et almindeligt problem, som først og fremmest kan observeres med nye instrumenter. Det er så vanskeligt at samle eller adskille instrumentdelene. Årsagen til dette er, at de nye kropsdele blev drejet til størrelse, når de var tørre. Så snart de er blevet udsat for fugt, kvælder træet og keglehuggerne. Du kan finde nyttige oplysninger under
2. Cone wobbles A. Fortapningn kan blive løs med tiden. B. Dette kan forårsage, at instrumentet lækker der, C. kroppens dele kan sno sig, D. Korrespondancen mellem flapperne, der har forbindelse til den øverste del, bliver usikker, E. instrumentet mister resonans F. og det kan endda falde fra hinanden.
Art Cork I stedet for naturlig kork bruges nu presset eller kunstig kork af omkostningsgrunde. Det er sværere og sværere at arbejde med, men har ellers lignende egenskaber som naturlig kork.
Gummi / O-ringe
Hjælp os med at blive bedre Var denne artikel informativ?
Kommentarer, tilføjelser og spørgsmål er altid velkomne på: info@clarinet.dk